I have always heard that merchandise sales is a large part of income from TOURING… oder : Womit verdient eine Band überhaupt noch Geld ?

4. Juli 2009

Für diejenigen aktiven Musiker, die die harte Realität des tourenden Musikers interessiert (und evtl. diese auch für sich als Ziel setzt), sei hiermit auf einen interessanten Forenbeitrag bei Ultimate-Metal.com hingewiesen, indem u.a. von Clawfinger Gitarrist über die Frustration und Aussichtlosigkeit des derzeitigen „Einnahmen und Überlebenskampfes“ kreativer Musiker gesprochen und auch ein wenig philosphiert wird. Wie verdient heute ein Künstler noch Geld ?

Und hier der link >> Ultimate Metal Forum Beitrag

Wer keine Lust hat, alles zu lesen (obwohl ich das schon empfehle), kurz ein paar Kostproben über die dort stattfindende Diskussion:

– I have always heard that merchandise sales is a large part of income from TOURING…but I cannot imagine that merchandise sales is more important than album sales. Am I mistaken? If a band was so great at selling merchandise, it seems they would be better suited to have their own clothing line at JCPenney’s instead of selling albums.

– Bands sell their hoodies more then 40$. Their albums are sold less then 20$.  Hoodies are not very expensive to make. Albums are very expensive to make.

– Cd’s sales are pretty crappy income from my own experience and from what I hear as well. I remember my friend going to Namm and talking to other pros and how poor they are. Don’t forget to add in costs when making calculations. Put it this way, lets say you make 20% of CD sales at 10 bucks a pop, that’s 2 dollars per CD. Now lets say you got a $8,000 recording advance. You’d have to sell 4,000 units just to break even. Now lets say are lucky and you have 10,000 fans but only a quarter of them decide to buy the CD and the others decide to rip it. Now you owe the record label $3,000 and are in risk of being dropped from the label entirely

– Jocke von Clawfinger, einem wirklichen „Pro“: It’s only a few bands that make their money from the merch. Merch is NOT more important than the CD sales. All touring we do, turns out to be a break-even deal. The merch is some sugar on top, in my experience. Tou basically need a daytime job to be able to pay the rent, and to be able to make money on touring, you’d have to tour all the time. It’s a moment 22 for us, since we don’t sell loads of albums, and we’ve got families with kids that don’t really appreciate when you’re away for a month, but make 25% of the money she does. Tell the other forum to just shut up. They’re wrong. Short version: 2% of all bands sell enough CD’s. 2% of all bands sell the amount of merchandise to make serious money. Guess who those 2% are. The rest struggles, have part time jobs and so on.

Im Ganzen ist dort eine wirklich realitätsnahe Diskussion aufgekommen, sehr interessant, wie ich finde !

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